MIKÄ IHMEEN TECC?

MIKÄ IHMEEN TECC?

Moni teistä on varmasti kuullut puhuttavan TECC:stä tai ”tekki” koulutuksesta. Mitä tuo ihmeellinen kirjainyhdistelmä tarkoittaa ja mihin sitä käytetään?

TECC on turvallisuus- ja hoitoalojen ammattilaisten käyttöön kehitetty suoraviivainen ensiapumenetelmä henkeä uhkaaviin tilanteisiin. Menetelmä on käyttökelpoinen myös metsästäjille, reserviläisille, ammunnan harrastajille, metsureille ja kenelle tahansa, jonka työ tai harrastukset sisältävät riskin vakavasta loukkaantumisesta.

Perinteisiin ensiapukursseihin verrattuna TECC -koulutuksessa huomioidaan myös tilanteen kokonaishallinta ja opetellaan valitsemaan tapauskohtaisesti turvallisin toimintataktiikka, jos väkivallantekijä tai muu vaaran aiheuttaja on mahdollisesti vielä paikalla. Koulutukset ovat käytäntöpainotteisia ja tärkeimpiä asioita toistetaan riittävästi, jolloin opetetut asiat menevät ns. selkärankaan.

TECC eli Tactical Emergency Casualty Care (suomeksi Taktinen ensiapu) on jalostettu siviilikäyttöön alun perin sotilaille kehitetystä taktisestä lääkintämenetelmästä, TCCC:stä (Tactical Combat Casualty Care). TCCC syntyi tarpeeseen 90-luvun puolivälin aikoihin, kun havaittiin, että suuri osa taistelukentän kuolemista olisi ollut sotilaiden estettävissä sopivalla välineistöllä ja riittävällä osaamisella.

Tilastoja tutkittaessa estettävissä olevista kuolinsyistä esille nousivat erityisesti massiiviset ulkoiset verenvuodot, ilmatien menettäminen ja paineilmarinnan estäminen ja hoito. Tilastojen perusteella huomattiin myös uusien hoitomenetelmien edut, eli haavoittuneiden kuolleisuus oli merkittävästi pienempää TCCC koulutetuilla yksiköillä, kuin vain perusensiaputaidot ja -välineet omaavilla yksiköillä. Ymmärrettävästi pian tämän jälkeen muissakin joukko-osastoissa tehtiin päätös kouluttaa ja varustaa yksiköt TCCC ohjeiden mukaisesti. Tällä hetkellä Yhdysvaltain ja sen liittolaisten haavoittuneiden selviäminen onkin historian parasta.

Merkittävää dataa TCCC:n eduista löytyy myös Ukrainan kriisin ajalta. Taisteluiden alkaessa Ukrainan armeija oli huonosti varustettua ja koulutettua. Lääkinnällinen välineistö oli pääosin Neuvostoliiton aikaista jäämistöä, eikä lääkinnälliseen koulutukseen oltu juuri viitsitty panostaa. Hyvin pian kansalaisjärjestöjen aloitteesta sotilaita alettiin kuitenkin kouluttaa ja varustaa länsimaisin opein ja taisteluissa kuolleiden määrä väheni huomattavasti.

Hyvien kokemusten myötä TCCC:stä tuli nopeasti maailmanlaajuinen menestystarina ja tämä havaittiin myös siviilien keskuudessa. Tämän havainnon johdosta muodostettiin komitea (Committee for Tactical Emergency Casualty Care) ja luotiin lyhennelmä TECC.

Sekä TCCC, että TECC, tarjoavat molemmat hyvän protokollan ja välinearsenaalin, jolla voidaan tarjota parasta mahdollista ensiapua vammapotilaalle. Koska kummatkin lyhennelmät pohjautuvat tutkittuun tietoon ja vahvaan näyttöön, niin olisi vaan aika tyhmää olla ottamatta niistä opiksi. Toimintaympäristön muuttuessa taistelukentiltä siviilimaailmaan, käytetyn taktiikan täytyy tietenkin muuttua, mutta potilaan hoitosuositukset ovat yhteneväiset kirjainyhdistelmästä riippumatta.

Vaikka TECC koulutusjärjestelmän nimessä onkin sana taktinen, sinulla ei tarvitse olla luotisuojalevyjä tai housuissa kuuttatoista taktista taskua, jotta voit osallistua koulutukseen. Rakennustyömailla, teollisuudessa, maa-, ja metsätaloudessa vammautuu tai menehtyy vuosittain liikaa ihmisiä, joista osa olisi maallikoidenkin pelastettavissa, jos taidot olisivat hallussa. Kannattaa siis käydä kursseilla, harjoitella ja kantaa TECC välineitä, jotta tarvittaessa pystyt toimimaan ja antamaan ensiapua muille ja myös itsellesi.

Samoin kuin kammiovärinäpotilas vaatii nopeita toimia, ei vakavasti vammautuneen ensiavussakaan ole aikaa hukattavissa. Nämä eivät ole oikeasti kovin vaikeita juttuja, aakkosistakaan ei täydy osata kuin kolme ensimmäistä kirjainta, mutta treeniä ne kyllä vaativat.

Lisätietoa aiheesta yhteistyöyrityksemme Finnogearin ylläpitämästä Taktinen Torstai blogista https://www.finnogear.fi/blogi/

Tulevien TECC koulutustemme ajankohdat ja paikkakunnat löydät koulutuskalenteristamme https://www.kerberos.fi/koulutuskalenteri/

Intuitio

OVIMIEHEN MUISTELMAT, OSA 2

Lähiökapakan ovivuorossa keväällä -99 sain taas oppia asioita vaikeimman kautta. Olin yksin vuorossa ja notkuin tuulikaapissa, kun sisään pyrki varsin hyväkuntoisen näköinen mies tiukassa t-paidassaan ja kainaloihin kiskotuissa Leviksissään. Oli vasta maaliskuu, mutta tulijalla oli jo pronssit pinnassa. Suonet pullottivat käsivarsissa ja vaalea takatukka hulmusi keväisessä tuulenvireessä. Kultakääty kaulassa ja melonit kainaloissa kruunasivat kokonaisuuden. Heti katseidemme kohdatessa miehestä tuli outo fiilis. Miksi hän mittaili minua katseellaan, virne naamallaan? Tätä tunnettako se oppi-isäni Ode tarkoitti, mietin mielessäni. ”Miten menee? Onko hyvä meininki?”, tulija kysyi rehvakkaalla äänellä. Ennen kuin ehdin vastata hänelle mitään, hän halusi kätellä ja sanoi, ”Oot tosi hyvä jätkä”, ja muut imartelut ja tsemppaukset päälle. Outo fiilikseni vain voimistui, kun mies vielä taputteli selkään ja oli olevinaan niin kaveria, vaikka en ollut tavannut häntä koskaan aiemmin. Koska en keksinyt mitään järkevää perustetta estää hänen sisäänpääsyään, otin miehen sisälle ravintolaan.

Seesteistä iltaa ehti kulua alle puoli tuntia, kun tarjoilija huutaa tiskin takaa kurkku suorana: ”Teemu! Teemu! Tule auttamaan!”. Pinkaisin paikalle parasta mahdollista vauhtia. Läheisen yliopiston teekkari retkotti kyljellään lattialla baaritiskin juurella, rillit solmussa ja hampaat kurkussa. Tiukkapaitainen blondi jätkä meuhkasi vieressä täydessä taistelukiimassa ja veteli purjehduskengillään futispotkuja teekkarin kaaliin. Käskytin häntä lopettamaan, selkä jäykkänä, seitsemän metrin turvaetäisyyttä noudattaen. Hämmästyin itsekin, kun käskytys tehosi ja potkiminen loppui.

Tilanteen rauhoituttua ohjasin mukiloitsijan tuulikaappia kohti, aikomuksenani jäädä siihen hänen kanssaan odottamaan poliisia. Suosiolla ulospäin lähtenyt blondi ei kuitenkaan pysähtynyt ovella, vaan jatkoi matkaansa ulos ravintolasta. Kävelin perässä ja yritin saada miestä pysähtymään. Varovasti yritin vähän pitää hihastakin kiinni, mutta hän riuhtaisi aina itsensä irti ja käveli tarmokkaasti poispäin. Vasta kun saavuimme vastapäisen kerrostalon pihalle, hän pysähtyi, kääntyi ympäri ja lähti tulemaan kohti nyrkit pystyssä. Arkana pyhäkoulupoikana tein paniikissa ensimmäisen tempun mitä mieleeni juolahti ja potkaisin hyökkääjää pysäytyspotkulla mahaan. Sen verran oli silloin jo tullut karateleffoja katseltua ja puhelinpylväitä potkiskeltua, että seuraavaksi läsähti city-mawa kiusaajani poskelle. Potku osui ja upposi ja pahis putosi maahan. Enemmän varmaankin säikähdyksestä, kuin potkuni miehekkäästä tuhovoimasta johtuen. Ennen kuin ehdin edes miettiä seuraavaa muuviani, nuori pantteri pomppasi pystyyn ja lähti karkuun.

Onnekseni häneltä putosi puhelin tapahtumapaikalle ja ajattelin hänen varmasti kyselevän puhelimensa perään, jolloin henkilöllisyytensäkin varmasti selviäisi. Tai ainakin puhelimesta löytyvien tietojen perusteella saataisiin tekijä kiinni. Puhelin mukanani raahustin takaisin ovelle, johon virkavalta oli juuri saapunut. Lausuntoa antaessani kaikkien ihmetykseksi tappelupukarikin pelmahti jostain paikalle. Seuraavaksi poliisit jututtivat tappelijaa, jolla oli vitsit aika vähissä. Puhuttamisen jälkeen nyrkkisankari otti taksin ja häipyi. Minä jatkoin pönöttämistä vuoroni loppuun.

Tarinan opetus: Kuten Ode ensimmäisessä vuorossani opetti, kannattaa luottaa vaistoonsa. Tai intuitioon, kuudenteen aistiin, gut feeling:iin tai millä nimellä sitä tunnetta haluaakaan kutsua. Koko tämä tapahtumaketju kaikkine jälkipeleineen olisi jäänyt tapahtumatta, jos olisin luottanut tuohon väkivaltarikollisesta (myöhemmin selvisi, että kyseisellä herralla oli varsin mittava lista väkivaltarikostuomioita) tulleeseen outoon fiilikseen ja estänyt hänen pääsynsä ravintolaan.

Mikä hänen käytöksessään sitten aiheutti tuon oudon tunteen? Asiaa pohdittuani ja hieman opiskeltuani, vastaus on ilmiselvä. Henkilön käytös oli suomalaiseen keskivertomieheen verrattuna itsekeskeistä, yli-itsevarmaa ja huomion hakuista, vaikkakin näennäisen kohteliasta. Eli tyypillistä egomaanikon käytöstä.

Henkilöstöjohtamisen ja psykologian asiantuntijat David Marcum ja Steven Smith määrittelevät egomaanikon tunnusmerkit seuraavasti:

1) Hän vertailee jatkuvasti itseään muihin, todistaakseen olevansa parempi kuin muut (Portsarin mittailu katseella).

2) Hän on jatkuvasti puolustuskannalla, eikä pysty ottamaan palautetta vastaan. Hän puolustaa asemaansa kuin puolustaisi henkeään (Opiskelija ei huomioinut häntä riittävästi baaritiskillä, joten sai turpaansa).

3) Kolmas merkki egomaanisuudesta on oman erinomaisuutensa korostaminen. Mitä enemmän hän tekee itsestään numeroa ja olettaa toisten arvostavan hänen ylivertaisuuttaan, sitä vähemmän hän saa kaipaamaansa arvostusta (Huomiota herättävän reteä esiintyminen sisään tullessa. ”Huomaavathan kaikki, että kingi saapui paikalle”).

4) Viimeinen merkki on hyväksynnän hakeminen (Portsarin kanssa kaveeraaminen).

Hiljainen tieto

Kävin vähän aikaa sitten briiffaamassa erään yhteistyöyrityksen portsareita ja jäimme virallisen osuuden jälkeen parin konkarin kanssa keskustelemaan kaikesta siitä kokemuksen tuomasta hiljaisesta tiedosta, jonka haluaisimme nuoremmalle kaartille jakaa. Tämän keskustelun myötä mieleeni muistui eräs omista oppi-isistäni ja hänen ohjeensa minulle.

OVIMIEHEN MUISTELMAT, OSA 1

Elettiin vuotta 1998, kun eräänä päivänä kaverini Jani soitti ja kertoi, että laitakaupungin lähiöräkälässä olisi tuurausmiehelle hommia tarjolla. Ovimiehet olivat tuolloin aina talon kirjoilla ja hommiin pääsi vain suosittelijan kautta. Portsarifirmoista ei oltu silloin vielä kuultukaan.

Kyseisen räkälän ovesta vastasi yksi paikallisista konkareista, Ode. Janin suositeltua minua, soitin välittömästi Odelle ja sovittiin oppivuoro. Ode oli, kuten siihen aikaan kaikki portsarit, kokemuksen kautta ovihommat oppinut katu-uskottava äijänköriläs. Kirveellä veistetyt kasvonpiirteet ja elopainoa vähintään sen portsarin minimin verran, eli 100 kiloa. Farkut, buutsit, nahkaliivit ja muut vastaavat muotivaatteet kuuluivat perusvarustukseen. Ode oli huippu tyyppi ja häneltä sain paljon hyviä vinkkejä siitä, miten portsarin työtä tuli tehdä ja miten asiakkaita tuli palvella. Erään vinkin muistan vieläkin:

”Kun seisot tuossa ovella ja mietit, että ottaako asiakas sisälle vai ei, niin luota vaistoosi. Vaikka et osaisikaan heti perustella itsellesi mikä tyypissä on vikana, niin keksi joku tekosyy, jolla estät sisäänpääsyn. Jos hänessä on jotain outoa, niin silloin on. Jos teet virhearvion ja estät harmittoman tyypin sisäänpääsyn, menetät vain muutaman markan narikkamaksun. Mutta jos et luota vaistoosi ja päästät epäilyttävän tyypin sisälle, joku voi vaikka menettää henkensä”.

Nykyäänhän näin ei tietenkään enää toimita missään, koska pahiksillakin on tunteet ja perusoikeudet. Ja pahan mielen aiheuttaminen on väärin. Ennen oli toisin ja tämän ohjeen noudattamatta jättämisen merkityksen sainkin kokea kantapään kautta melko pian. Tästä lisää seuraavalla kerralla.

Tarinan opetus: Kannattaa kuunnella mitä konkareilla on sanottavanaan, vaikka neuvot eivät heti avautuisikaan.

Kaikille turvanörteille ja muillekin itsensä kehittämisestä kiinnostuneille voin lämpimästi suositella amerikkalaisen henkilösuojausgurun Gavin de Beckerin kirjaa Gift of Fear. Kirja kertoo intuitiosta ja miten siihen luottaminen on pelastanut lukuisten ihmisten hengen. Intuitio voi joskus pelastaa myös sinun tai asiakkaasi hengen, joten kannattaa oikeasti opiskella asiaa.

Julkisuudesta ja turvallisuudesta

Poliitikko, yritysjohtaja ja esiintyjä ovat vain muutamia niistä lukuisista ammateista, joissa ollaan tekemisissä yleisön kanssa. Kiristyneessä taloustilanteessa, näistä etenkin kaksi ensimmäistä ovat niin sanotusti tulen alla ja alttiina kritiikille. Kun äänestäjää tai osakkeenomistajaa ohjaavat tunteet kumpuavat poliittisesta vakaumuksesta tai rahanmenetyksestä, voi ulosanti olla aiottua räiskyvämpää.

Ihminen toimii liian usein tunteidensa mukaan. Loogisesti ajatteleva ihminen ymmärtää että poliitikon tekemä lausunto tai yritysjohtajan tekemä taloudellinen päätös ei voi olla millään tapaa henkilökohtaisesti kohdennettu tiettyä yksilöä vastaan, mutta kun mukaan peliin otetaan esimerkiksi yksilön elämäntilanne, perhesuhteet, työ- ja taloudellinen tilanne, voi tunteet käydä ylivoimaiseksi päihittää logiikalla.

Tällaisen henkilön kohtaaminen esimerkiksi poliittisessa tilaisuudessa voi olla erittäin haastavaa. Esiintyjän tulee ymmärtää, että häneen henkilöityvä hyökkäys yleisöstä ei välttämättä ole loogisesti ajattelevan ihmisen työtä tai edes esiintyjään, vaan hänen edustamaansa instituutioon henkilöityvä. Koska tällaisen hyökkäyksen suurin palkka olisi hyökkäyksen kohteen provosoituminen ja kasvojen menetys mediassa, on tärkeintä toimia toisin, kuin hyökkääjä odottaa.

Huolellinen suunnittelu, valmentautuminen ja ehkä jopa ammattimaisesti toimivat turvamiehet ovat tällaisessa tilanteessa korvaamaton apu myönteisen julkisuuskuvan säilyttämisen kannalta. Lopulta suurelle yleisölle poliitikko tai muu julkisesti esiintyvä on yhtä kuin oma imagonsa.

Turvallisuusjohtaminen muutoksessa

Yritysturvallisuus on äärettömän laaja käsite. Useat teknistä osaamista tai palvelua tuottavat yritykset palkkaavatkin kokoaikaisen turvallisuuspäällikön viimeistään siinä tilanteessa, kun toiminta levittyy useammalle paikkakunnalle. Nykyisessä taloustilanteessa yritykset painiskelevat tulospaineiden ja haastavan markkinatilanteen kanssa, joten yritysten rakenteen ovat tarkastelun alla ja alttiina muutoksille. Nämä muutokset vaikuttavat huomaamatta myös yritysturvallisuuteen.

Vartioinnin teknistymisen kulta-aikana 1990-luvulla ja vuosituhannen vaihteessa rakennetut järjestelmät ja rakenteet, vaikka olisivatkin vielä toimivia, ovat vanhentuneiden standardien mukaan suunniteltuja ja auttamattomasti ajasta jälkeen jääneitä. Kun yritys alkaa uudistamaan näitä järjestelmiä ja rakenteita, on erittäin tärkeää, että prosessiin otetaan mukaan nykyaikaisen turvallisuussuunnittelun taitava asiantuntija.

Uuden, ajanmukaisen turvallisuuskulttuurin luominen kaikkine osa-alueineen, etenkin jo pitkään toimineessa yrityksessä, ei ole yksinkertaista. Hyvin suunnitellut uudet käytännöt, järjestelmät ja rakenteet tulee ajaa sisään koko henkilöstölle toimitusjohtajasta vastaanottovirkailijaan.

Kaikessa tässä yrityksemme turvallisuusasiantuntija voi auttaa toimien esimerkiksi turvallisuuspäällikön konsulttina tai jopa määräaikaisena projektipäällikkönä, kun kokoaikaiselle turvallisuuspäällikölle ei nähdä tarvetta.

Lue lisää Turvallisuusasiantuntija -palvelukuvauksesta

Epäilys salakatselusta tai -kuuntelusta

Epäilys salakatselusta tai -kuuntelusta herää useimmiten parisuhteessa tai työympäristössä, kun yksityisesti puhutut tai tehdyt asiat tuntuvat tulleen kolmannen osapuolen tietoon. On se sitten entinen poikaystävä, mustasukkainen aviopuoliso tai kilpaileva yritys, salakatselu ja -kuuntelu on laitonta.

Rikoslaki, 24 luku

Salakatselu ja -kuuntelutapauksissa tärkeää on huomaamaton yhteydenotto tahoon, joka tilanteen pystyy ratkaisemaan. Jos yhteydenotto tapahtuu esimerkiksi salakuunnellusta puhelimesta, saa salakuuntelua suorittanut henkilö tiedon epäilysten heräämisestä ja tapahtuneesta yhteydenotosta sekä aikaa tuhota todisteet.

Toimintaohjeet salakuuntelua tai -katselua epäilevälle:

  • Älä ilmaise epäilyksiäsi sähköpostissa, puhelimessa tai sosiaalisessa mediassa
  • Jätä kaikki elektroniset laitteet kotiin (mm. puhelimet, tabletit) ja hakeudu yleiselle paikalle (kauppaan, kadulle)
  • Hanki prepaid-liittymä ja uusi puhelin tai lainaa tutun puhelinta yhteydenottoa varten (älä käytä prepaid-liittymää vanhassa puhelimessa)
  • Puhelimessa saat ohjeet jatkolle

Lue lisää sivujen Tietoturva-osiosta

Kouluttautuminen ja työssä jaksaminen

Jokainen palvelualalla toimiva tietää, että asiakkailla on hyviä ja huonoja päiviä. Palveluammatissa pitäisi aina jaksaa olla iloinen, hymyilevä ja palvelualtis, kuitenkin suurin osa asiakkaista kohdataan usein neutraalilla asenteella ja niin sanotusti ”naama näkkärillä”. Puhumattakaan siitä, kun on ollut raskaan työpäivän hymyssä suin, oli oma mieliala ja päivän asiakaskohtaamiset minkälaisia tahansa, töistä poistuessa kuluneen päivän tai viikon tapahtumat voivat kummitella mielessä.

Vaarallisista tai muuten tunteita herättävistä tilanteista puhuttaessa voidaan sanoa, että mitä järkyttävämpi kohdattu tilanne on ollut, sen todennäköisemmin sitä pyöritellään mielessä jopa vuosien jälkeen tapahtuneesta. Oli tapahtuma sitten ryöstön kohteeksi joutuminen, fyysinen väkivaltatilanne tai vihainen asiakaspalaute, se voi olla ihmiselle halvaannuttava ja traumaattinen kokemus, jonka käsittelyllä työyhteisössä on suuri merkitys tilanteen kohdanneen työntekijän henkisen hyvinvoinnin ja työkyvyn kannalta.

Uhkatilannekoulutuksella ihmiselle annetaan toimintatapoja ja ajatusmalleja, joilla selvitä uhkaavista tilanteista. Tärkein näkökulma kouluttautumiseen on henkisen pääoman kasvu uhkaavien tilanteiden varalle ja sitä kautta tilanteista selviäminen ilman pysyviä henkisiä vaurioita. Tämä kaikki vaikuttaa myös positiivisesti jokapäiväiseen työssä jaksamiseen kohonneen itsetunnon muodossa.

Uhkatilannekoulutukset voidaan räätälöidä jokaisen työpaikan ja -yhteisön tarpeisiin soveltuviksi ja ne sopivat hyvin esimerkiksi tyky-päivän ohjelmaksi.

Lue lisää sivujen Koulutukset-osiosta

Tietoturvasta ja sosiaalisesta mediasta

Facebook, Instagram, Twitter ja LinkedIn ovat suosituimpia verkostoitumis- ja kuvanjakopalveluita, joissa ihmiset viettävät aikaansa ja jakavat elämänsä osa-alueita. Palveluiden käyttäjäsopimuksista ja yksityisyyskäytännöistä onkin ollut jonkinverran puhetta mediassa ja ihmiset alkavat olla tietoisempia sosiaalisen median vaikutuksista ja mahdollisuuksista.

Kuitenkin suurimmalla osalla esimerkiksi Facebookin käyttäjistä tilit ovat avoimia kaikille. Tarkoittaen sitä, että jos joku tietää nimesi ja osaa käyttää Googlen hakua, hän näkee kaiken mitä Facebook-seinälläsi jaat. Seinällä jaetut kuvat ja tilapäivitykset voivat vaikuttaa triviaaleilta osasilta päivittäistä elämää, mutta todellisuudessa ne antavat alastoman kuvan rutiineista, tavoista, paikoista ja jopa läheisistä ihmisistä.

Rikolliset hyödyntävät juuri näitä julkisia tietoja päätellessään esimerkiksi kuka olisi sopiva kohde asuntomurrolle, muista hämäristä päämääristä puhumattakaan.

Verkossa ja sosiaalisessa mediassa rikolliset käyttävät kiinnostavilta vaikuttavia linkkejä tai oikealta vaikuttavia valesivustoja ladatakseen haitallisia ohjelmia tietokoneille tai kannettaviin laitteisiin. Haittaohjelmat voivat esimerkiksi lähettää käyttämiäsi käyttäjänimiä ja salasanoja kolmansille osapuolille tai jopa kuunnella ja katsella puhelimen tai tabletin kautta tiloja, joissa laite on mukana.

Kun tästä kaikesta on tietoinen ja ottaa järkeviä askeleita oikeaan suuntaan voi laitteiden ja palveluiden käyttäminen olla turvallista. Tiedostetut uhat ja järkevä käyttäytyminen verkossa vaikuttaa rikollisen kannalta epäsuotuisaan suuntaan ja uhriksi profiloituminen vaikeutuu.

Jos epäilet salakuuntelua tai – katselua tai jos tarvitset apua oikeiden askeleiden ottamisessa, haittaohjelmien poistamisessa tai tietoturvan kanssa yleensäkin, yrityksemme voi auttaa.

Lue lisää sivujen Tietoturva-osiosta.

 

 

Vainoamisesta tuli rangaistavaa vuoden 2014 alusta

Rikoslaki 25, 7 a §

Joka toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muuten näihin rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti vainoaa toista siten, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä yhtä ankaraa tai ankarampaa rangaistusta, vainoamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

https://www.finlex.fi/fi/uutiset/264

Rikoslaki antaa viimein ”kyttäämiselle” nimen ja  siitä seuraavan rangaistuksen. Odotettu päivitys tuo lain ajantasalle some-kulttuurin ja kehittyvän teknologian kanssa. Käytännössä uusi pykälä antaa vainotuille vipuvartta tilanteen ratkaisemiseen oikeusteitse. Erityisesti osa ”tai muuten näihin rinnastettavalla tavalla” antaa pykälälle lisäarvoa myös tulevaisuudessa.

Mustasukkaisuus, kateellisuus, viha ja epäoikeudenmukaisuuden tunne ovat voimakkaita ajavia voimia ihmissuhteissa ja työpaikoilla. Ihmisen moraaliset estot laittomuuksiin jäävät näiden tunteiden alle kun kyseessä on esimerkiksi aviopuolison uskottomuus, työpaikan valtasuhteet tai kasvojen menettäminen muiden edessä. Jo nyt on tarjolla halpaa teknologiaa, joka pienellä kekseliäisyydellä helpottaa merkittävästi laitonta  salakatselua ja -kuuntelua sekä oikeudetonta vainoamista. Joku voisi jopa sanoa, että kannustaa siihen.

Eläminen vainottuna voi tuntua epätoivoiselta ja apua voi olla vaikea löytää kun poliisin resurssit ovat valitettavan rajalliset. Henkiseen hyvinvointiin apua voi saada sosiaali- ja terveyspalveluista, mutta tilanne voi jatkua edelleen ratkaisemattomana hyvinkin pitkään. Tähän apu voi löytyä yksityiseltä turvallisuusalalta. Muun muuassa todisteiden kerääminen ja toimittaminen poliisille, asiakkaan konsultointi oikeisiin toimintatapoihin vaikeassakin tilanteessa ja turvallisen arjen luominen ovat asioita, joissa yrityksemme pystyy auttamaan.

Ota yhteyttä, emme pure.

etsivätoimisto yksityisetsivä henkivartija turvamies turvallisuuskoulutus henkilösuojauskoulutus henkivartijakurssi TECC taktinen ensiapu